Mongolië 2007 > Mongolië 2 > Khorgo National Park
Late aankomst

[3-8-2007, Khorgo]

Doordat niemand van tevoren weet hoe de weg er uit zal zien, valt er weinig te plannen. Zo komen we in Khorgo park pas om half 9 's avonds aan. Ook nu hebben we onderweg regen gehad en bij aankomst spet het nog zachtjes. Na aankomst komt dan nog het hele ritueel op gang: tenten uitladen en opzetten, bagage uitladen, kooktafels en gas opstellen, eten tevoorschijn halen en voor 21 man eten koken. Als extra activiteit is er nu het uitzetten van het dekzeil dat aan het dak bevestigd zit. Dat zorgt er voor dat de kooktafels en stoeltjes droog staan.

niet voor Gisele
Khorgo Terkhiin Tsagaan NP

[4-8-2007, Khorgo]

In het Khorgo park blijven we een dag. Het is een landschappelijk prachtig park met veel bergen, een uitgedoofde vulkaan en een enorm meer. Zo'n dag is geweldig, fijn tijd om rond te wandelen en te kijken. We blijven ons elke dag opnieuw verbazen over de enorme hoeveelheid en variatie aan planten hier: gentianen en edelweiss zien we vandaag in hoeveelheden alsof het paardebloemen zijn.

Iedereen wil altijd weten wat voor weer we hebben. Om daar antwoord op te geven, zal ik het weer op de wandeldag in Khorgo park beschrijven. Als we om 7 uur wakker worden horen we de regen op de tent en bij het opstaan is het zwaar bewolkt en koud. Na het ontbijt wordt het droog en ondanks de bewolking gaan we op pad met vesten en jassen aan.
Onderweg komt er iets blauw in de lucht en even later gaan de jasjes uit. Tegen twaalf uur gaan ook de vesten uit en met de lunch komen zonnepetje en zonnebrand te voorschijn. Om half drie wordt de wind frisser. En tegen vieren haasten we ons snel terug omdat de lucht alsmaar dreigender wordt, het in de verte al regent en we onweer horen. Terug bij de tent valt er een enkele bui en steekt er een storm op die de gevulde afwasbakken weg doet waaien. 's Avonds is de lucht opgeklaard en is het weer behoorlijk koud.
Zulk weer hebben we dus.

rotstuintje
het dreigt
Traditionele maaltijd

[4-8-2007, Khorgo]

Bij het avondeten gaat de traditie ons iets te ver. Temir, onze Mongoolse gids, heeft beloofd een traditionele maaltijd te maken. De rest van de kookploeg moet wortels, aardappels en uien schoonmaken, verder wil hij niets vertellen. Later wordt duidelijk waarom. Om 6 uur arriveert er een busje met een levend schaap. Het schaap wordt achter de truck geslacht. Het geheel van (in stukken gesneden) schaap en groenten gaat tussen stenen die op een houtvuur zijn opgewarmd in een melkbus die in hetzelfde vuur verwarmd wordt.
Wat er wel en niet van het schaap in de melkbus gaat, weet ik niet.

Wij hebben de pastasoep met groenten van gisteren gegeten. Vlees eten wat we daarvoor lopend op pootjes hebben gezien, kunnen we niet over ons hart verkrijgen. Natuurlijk is dat hypocriet als je thuis wel vlees koopt. Het schaap heeft het tot vandaag goed gehad, en ook de slachting gebeurt snel. Als eerste wordt zijn hart er uit gesneden, lang lijden doet hij niet. Maar toch, de confrontatie is te direct om van het bordje eten te genieten. Bij sommige tradities is lezen genoeg, en meemaken teveel van het goede.