West-Rusland 2007 > Moskou en Novgorod > Novgorod
Circus valt af

[26-9-2007, onderweg naar Novgorod]

Onze tijd in Moskou is veel te kort, maar na 3,5 dag vertrekken we om 6 uur 's morgens toch richting Novgorod 600 km verderop. Het weer is al sinds Suzdal prachtig. Onderweg zien we veel bos in herfstkleuren, extra mooi door de zon.

Om 6 uur zijn we bij het hotel, een keurig hotel met bar en restaurant. We lopen nog een rondje door de stad en nemen alvast een kijkje bij het Kremlin. Omdat we overal posters van het circus in de stad zien, gaan we het circus zoeken. We willen graag een keer naar het Russisch circus. We vinden het circus, een klein circusje met weinig wagens. We kunnen morgen pas kaartjes kopen, want nu is de kassa dicht.
Kaartjes kopen we uiteindelijk niet. Naast de mannen van het circus waar we mee praten, staat een hok met een beer er in. We zijn bang dat de beer erg zielig is. Zijn hokje is piepklein en arme beer staat wezenloos heen en weer te wiegen in zijn hok.

In het restaurant van het hotel eten we eindelijk de echte Russische rode bieten soep, borsjt.

Novgorod

[27-9-2007, Novgorod]

Foto: centrale plein met regeringsgebouw.

In Novgorod gaan we met gids het Kremlin en de oude stad bekijken. De gids weet erg veel en kan goed vertellen. Novgorod (letterlijk 'nieuwe stad') is de oudste stad van Rusland. In 862 heeft de Slavische bevolking een sterke Viking omarmd om hun stad te beschermen. Hij is met een Slavische schone getrouwd en later de baas geworden. Omdat de Viking met de roeiboot kwam en dus 'roeier' heette, in zijn taal 'ruska' o.i.d. werd daarmee zijn staat van de naam 'Russia' voorzien. Het originele Kremlin stamt uit de 9e eeuw, maar wat we nu zien is het 14e eeuwse stenen Kremlin.

Ook de Sofiakathedraal heet de oudste kathedraal van Rusland te zijn. In de kerk hangt een beroemd icoon van de maagd van Znaneniyal (gebaar). In 1070 dreigde Suzdal de stad aan te vallen. De aartsbisschop bad wat hij kon, maar het mocht niet baten. De Suzdalers kwamen. De nacht voordat de Suzdalers aanvielen, had de bisschop een visioen waarin de maagd de stad redde. Hij plaatste het icoon op de stadswallen. De onverschrokken Suzdalers zetten de aanval in en een pijl trof het oog van de maagd. Ze draaide zich om naar de stad en in haar ogen verschenen tranen. Direct daarop werd het aardedonker. De Suzdalers raakten ernstig in verwarring, vielen elkaar aan en sloegen op de vlucht. De Novgoroders gingen ze achterna en (zoals te verwachten viel) overwonnen ze. Sindsdien heeft de maagd een ereplaats in de kerk. Ze hangt nu achter glas en inderdaad haar linkeroog is gehavend. Maar ja, wat kan er niet gebeuren in een kleine 1000 jaar.