Zuid-Afrika > Kust en Karoo > Nature's Valley
Naar Nature's Valley

[21 en 22 oktober 1997]

Foto: sprinkhaan in Tsitsikamma Natural Park.

Na de fietstocht bij Plettenberg op de 21e rijden we dezelfde middag met de Baz-bus door naar Nature’s Valley. Vanaf de weg slaan we af naar het niets. In het niets slaan we een zijweg in naar nog minder niets. In dat niets (niets is hier erg groen) staat een houten huis. Daar worden we afgezet, onze slaapplaats voor vannacht. Als we aankomen is het schemerig en al gauw donker, zodat we geen idee hebben waar we zijn. Er schijnt maar één winkel te zijn in Nature's Valley, maar gelukkig hebben we brood en beleg meegenomen uit Plettenberg. Morgen zien we wel waar we zijn.

De volgende morgen gaan we op zoek naar het dorp voor boodschappen en geld wisselen. We weten niet meer zeker of we links of rechts moesten, we gokken op links. We lopen door iets wat op een bebost park lijkt met villa-achtige huizen waar we niemand zien. Na een poosje lopen, keren we maar om en gaan het dorp rechts zoeken, maar ook daar geen dorp. Uiteindelijk duurt het 1,5 uur voor we in dit gehucht van niets de winkel met ernaast het restaurant gevonden hebben. Meer is hier niet. Natuurlijk is er wel een schitterend natuurgebied (Tsitsikamma Natural Park) waar je uitgebreid kan wandelen, en daar kwamen we voor. Na nog wat gevraag en gezoek vinden we een wandelkaart en wandelroutes. Alweer een hele mooie wandeling.

uitzicht over de kust
Fynbos
branding en dreigende lucht
Onverwacht snel naar Port Elizabeth

[23-10-1997]

Bij het opstaan een niet aflatende regen. Er is geen water in douche, toilet, keuken, omdat men in het dorp met de waterleiding bezig is. Dat wisten ze natuurlijk gisteren ook al, maar hebben dat niet gezegd om te voorkomen dat klanten doorrijden naar de volgende plaats.
Om een uur of tien komt een jonge vrouw ons vragen of we een auto hebben. We denken dat ze mee wil rijden om niet, net als wij, te hoeven wachten op het vertrek van de Baz Bus. Maar dat is niet zo. Ze vertelt dat zij wil een auto hebben en naar Port Elizabeth gaan en of wij mee willen rijden. Graag, want anders hadden we tot vanavond 7 uur in de lounge moeten blijven zitten. Tot voor het hostel, P.E. Backpackers, gebracht via een glooiend landschap na eerst nog ca. 80 km het Tsitsikamma Park te hebben gevolgd.

Port Elizabeth is een grote, wat grauwe stad. In ca. drie kwartier naar het P.E. Museum gelopen, een 'complex' met museum, oceanarium en snake park. Alleen tijd om dit laatste te bezoeken. Mooie slangen in keurige vitrines. De bijbehorende tropische tuin is een hele kleine, zielige versie van Burgers Bush. In vijf minuten heb je die tuin wel gezien.
Gisteren hebben we gelukkig al de Baz Bus voor morgen gereserveerd naar Durban. De jongens die vandaag om 18.30 een reservering willen plaatsen, krijgen te horen dat de bus vol is. Gegeten bij 'Up the Khyber', een Indiaas restaurant, terwijl we drie weken geleden toch duidelijk hebben gezien dat de Khyber pas de grens vormt tussen Afghanistan en Pakistan.