Door Zuid-Amerika > Galapagos > dag 1, Santa Cruz
Eén van de hoogtepunten

[28 april t/m 2 mei 1999]

Vanuit Quito vertrekken we, tussen twee Dragoman trajecten in, voor één van de hoogtepunten van onze Zuid Amerika reis: de Galapagos eilanden.
De Galapagos eilanden zijn een groep vulkanische eilanden, geologisch gezien nog vrij jong (zo’n 2,5 - 3 miljoen jaar), die zo’n 1000 km van het vaste land van Ecuador afliggen. Als je van ‘natuur’ en ‘dieren in het wild zien’ houdt, dan zijn de Galapagos eilanden wel een attractie om van te watertanden. Niet alleen zijn er enorm veel bijzondere dieren te zien, maar de dieren zijn ook absoluut niet bang, zodat je ze echt van heel dichtbij kan zien. Zelfs als je alle verhalen van te voren gehoord hebt, kan je niet geloven wat je er allemaal ziet. We gaan voor vijf dagen naar de Galapagos.

De eerste dag vliegen we naar Baltra, het eiland met het vliegveld, vervolgens met een bus en ferry naar het eiland Santa Cruz en vandaar af reizen we verder per boot. We bezoeken in totaal (Baltra niet meegerekend) zes verschillende eilanden.

Permit

Bij aankomst moeten we een permit kopen voor het Parque Nacional Galapagos. In 1999 kost dat $100. De verwachting dat dit in 2016 wel flink duurder zal zijn geworden, blijkt niet te kloppen. Het is nu nog steeds $100. Zulke inflatieloze prijzen waren bij de euro niet voorgekomen!

Lastig te regelen
None

Dragoman heeft vooraf aangegeven dat er tussen het eind van het traject Rio-Quito en het begin van het traject Quito-Santiago ruimte is voor het inpassen van een trip naar de Galapagos eilanden. Door het verschuiven van data is de tijd voor de trip behoorlijk gekrompen. Bovendien moet er ook maar net een trip binnen de beschikbare periode te regelen zijn. Het blijkt erg lastig om tijdens de continue verplaatsingen te overleggen met reisbureaus in andere landen. Uiteindelijk lukt het ons toch om een geschikte tour te boeken bij Tropic Ecological Adventures in Quito.
Uiteraard moeten die betaald worden en daarvoor sturen we vanuit Bogota op 14 april een fax naar ABN. We hopen dat het goed gaat, want het geld moet via New York naar Quito. Het geld komt inderdaad aan, maar ABN maakt een fout door 1000 dollar teveel over te maken. Terugdraaien kan ABN dat niet, dus we moeten dat in Quito proberen recht te zetten. Tot onze verbazing krijgen we bij het kantoor van Tropic zonder enig probleem een cheque die we in het winkelcentrum bij een bank kunnen verzilveren. De bank accepteert die cheque ook nog, alleen kunnen ze er op dat moment niets mee want het systeem is uit de lucht. 's Middags werkt het systeem weer en krijgen we ons geld.

In eerste instantie hebben we geboekt voor de Sulidae, daarna kregen we bericht dat ze ons een alternatief gaven met de Pelikano met 16 passagiers en bij het kantoor zeiden ze vandaag dat het de catamaran Freedom wordt met 10 passagiers. Uiteraard wordt elke verandering verkocht als verbetering. Hoe dan ook, we hebben een prima boot en crew. Waarschijnlijk zijn we gewoon doorverkocht aan een boot waar nog ruimte was en zijn we beter terecht gekomen dan waarvoor we geboekt hadden.

opuntia cactus
Santa Cruz
candelabra cactus
catamaran Freedom
None
Onze boot voor vijf dagen