Laos > Nam Et Park en Phonsavan > naar Phonsavan
terug in Son Koua
None
ook hier voldoende sterke drank
None
Son Koua
Nam Nuon
None
De werkdruk valt hier mee
Wolken op ooghoogte
None

[9-12-2015]

In Son Koua stappen we weer in ons busje en rijden opnieuw door de bergen, nu met Phonsavan als bestemming. Onderweg komen we op een punt waar de wolken op gelijk niveau met ons hangen. Of eigenlijk net iets lager en het hele dal is een grote wolk waar we op kijken. Je ziet alleen maar wolk en aan de rand de bergen die er bovenuit steken. Vlak bij ons steken twee kleine boompjes net boven de wolk uit. Het lijkt net alsof we naar de sneeuw kijken.

Lone Buffalo Project
None

[9-12-2015]

In Phonsavan gaan we direct door naar het Lone Buffalo Project. Het Lone Buffalo Project is een ideƫel project dat gratis Engelse les geeft aan Laotianen. Daarnaast proberen ze via de lessen de creativiteit van de leerlingen te stimuleren. Het onderwijs in het communistische Laos is erg schools en strak en hier willen ze daar een tegenwicht voor bieden en de leerlingen prikkelen. Het project heeft een lange voorgeschiedenis die ik jullie zal besparen, maar wordt nu geleid door een Engelsman en draait op vrijwillige Engelstalige leraren voor de bovenbouw en Engels sprekende Laotiaanse leraren die een kleine vergoeding krijgen, voor de onderbouw. Om de lessen te verlevendigen en de leerlingen verschillende accenten van het Engels te leren verstaan, worden buitenlanders uitgenodigd om mee te doen met de les. Wij wisten zelf niets van dit project af, maar het reisbureau had het als onderdeel opgenomen en zo komen wij in de les van Karin terecht.

We doen mee in de les van 4-6 uur en het is de bedoeling dat je een half uurtje meedoet. Allereerst stellen wij ons voor en gelijk al merken we dat de Engelse Karin ontzettend leuk en goed les geeft. Ze haakt in op wat wij vertellen en vraagt de leerlingen daarop door. Als Rik vertelt dat hij 'retired' (gepensioneerd) is, vraagt ze gelijk wie weet wat dat inhoudt en hoe je het schrijft. De klas (8 leerlingen) wordt gesplitst en we krijgen elk een groepje van vier waarmee we zinnen waarin het vraagwoord ontbreekt, aan moeten vullen met het goede vraagwoord. Na de juiste formulering van de vragen is het tijd voor de antwoorden. Rik en ik moeten een Engelse zin oplezen waar het antwoord in verstopt zit en de klas moet het goede antwoord uit drie mogelijkheden kiezen. Vergis je niet, van Spaans weet ik nog hoe moeilijk dat was. In de pauze mogen we kiezen of we blijven of weggaan, maar het is veel te leuk dus we blijven. In de pauze proberen we ze Nederlandse woorden te leren, hilariteit alom. Na de pauze is het tijd voor de quiz. Onze twee teams moeten aan de hand van een lijst beweringen quizvragen bedenken voor het andere team. Heel grappig om te merken hoe dat gaat. Wij maken een vraag over beroemde personen. De bewering is: 'Madonna werd in (plaats vergeten) in de VS in 1958 geboren. Simpele vragen zijn dan 'Waar of wanneer is Madonna geboren?' Mijn team wil de vraag bedenken: 'Wie werd in 1958 in (plaats) in de VS geboren?'. Leuk om te proberen uit te leggen waarom de vraag beter anders geformuleerd kan worden. Al met al een ontzettend leuke toevoeging van de reisagent.

Van Son Koua naar Phonsavan
foto-serie middagrit [1/6]
Van Son Koua naar Phonsavan
foto-serie middagrit [2/6]
Van Son Koua naar Phonsavan
foto-serie middagrit [3/6]
Van Son Koua naar Phonsavan
foto-serie middagrit [4/6]
Van Son Koua naar Phonsavan
foto-serie middagrit [5/6]
Van Son Koua naar Phonsavan
foto-serie middagrit [6/6]
naar volgende pagina:
volgende: Phonsavan